KATJA LOHER – Why did the Bees leave?

 

Katja Loher’s Videos, die auf Oberflächen von Wetterballons projeziert werden, zeigen eine anynome Menschenmenge, die beginnt  eine strukturierte Choreographie aus Vogelperspektive zu präsentieren. Dabei wird dem Betrachter das Gefühl vermittelt, er sehe durch ein Mikroskop hindurch und würde ab und an Zeichen, Nummern und Buchstaben erkennen.

“Why did the Bees leave”: Aus einem Makro-Bild der Welt wird langsam auf die Vogelperspektive einer Stadt hineingezoomt.  Weiter geht es zur Blüte eines Baumes in einem Park, hin zu einer  Nahaufnahme, worin man eine Gruppe von „Bienenarbeiterinnen“ sieht, die die Blüte „bestäuben“. Sie erfüllen Aufgaben die 24 Stunden am Tag erfüllt werden müssen, um die Natur in Balance zu halten und die Menschheit zu erlauben auf dem Planeten weiterhin zu leben.

Katja Loher erinnert an den Naturkreislauf der Erde angefangen von den kleinsten Mitgliedern wie den Bienen, die Tag für Tag ihre Arbeit scheinbar grundlos und rein maschinell verrichten, dabei jedoch einen großen Teil im Gesamtkonzept ausmachen.

Mehr zu Katja Loher auf katjaloher.com.

The projected videos, shown on the surface of the weather balloons, consist of a bird’s- eye view of seemingly anonymous crowds of people that begin to perform structured choreographies. As if under a microscope we can study them for meaning, we begin to see that they have formed letters and questions. The Video-spheres insert those questions into the DNA of the planets. These questions are combined with scenes, where the people become numbered parts of a enormous machine of synchronized movement.

The beginning of “Why did the Bees leave” is put together through a communication system Katja Loher calls Video-alphabet, which represents the synthesis of her ongoing exploration of language as featured in most of her works. Video-alphabet is a code where human figures, captured in specific poses, represent a series of symbols, which, in post-production, are assembled into letters of the alphabet with which the artist forms words and questions. Such questions are concise and basic, visually rendered with strong chromatics and understated metaphors, which, notwithstanding an apparent lightness, outline a dramatic statement against man and the world, he has set up.

A macro-image of the world slowly zooms in, initially showing a bird’s-eye view of a city. It continues to zoom onto a blossom tree in a park, ultimately landing on a close-up image of a fruit tree flower where a group of workers attend the work of bees, pollinating the flowers. Workers become part of a machine of a synchronized movement: they perform tasks that need to be done 24 hours a day to keep nature balanced to allow mankind to survive on our planet at its current numbers.

More about Katja Loher on katjaloher.com.

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